Mt Kazbek

Mt. Kazbek

Gerorgia/Russland, 5 033 meter

Dag1:

Ved avreise på Gardemoen hadde vi en fellsbag full av utstyr som stegjern, isøks og telt. Det er viktig at man planlegger vektfordeling nøye på forhånd. Vi var heldig og fikk sendt den ekstra bagen som golfbag og slapp unna med 350 kr. Hvis ikke kan det fort bli dyrt. På vei tilbake er det ikke noe problem da man sannsynligvis er kvitt all vekten fra maten man hadde med seg ned der.

Vi ankom Tbilisi seint om kvelden og ble hentet på flyplassen av Gela og kjørt til Gudauri. Viktig å få bekreftet tidspunktet på forhånd og ha med seg mobilnr til Gela når man lander i Tbilisi.

Dag2:

Vi ble kjørt fra Gudauri til Kazbegi. På veien kjøpte vi drivstoff på en lokal bensinsjappe. Funket fint på Primus Omnifuel og funker nok helt fint på MSR-multibrenner også. Test det før man begir seg ut på turen. Kart kjøpte vi i Kazbegi. Det brukte vi svært lite. Få tak i et detaljert kart, ellers har man igrunn ikke bruk for det. Vi ble kjørt opp til kirken på høyden ovenfor Kazbegi. Landsbyen ligger på ca.1800 moh, mens kirken ligger på litt under 2200 moh. Første dag gikk vi opp til ca.2800 moh. Fine stier hele veien. Husk å fylt opp alt av vann på forhånd da det ikke er noen steder å fylle vann før man kommer til neste camp. Gikk ca.300 meter videre opp fra campen for akklimatisering. Kom opp på en høyde med fin oversikt over fjellet.

Dag3:

Vi gikk opp til ca. 3000 moh. Fin sti hele veien. Dette er også siste delen av turen med gress og sletter. Dette er siste camp før man krysser breen over til Betlehemi hut og BC. Her renner en elv og gode muligheter for å fylle vann. Vi brukte ikke noe form for vannrensetabletter. Vi gikk akklimatisering opp langs breen til ca.3300 moh. Her la vi fra oss en del breutstyr til dagen etter.

Dag4:

Vi gikk opp langs breen hvor vi hadde lagt fra oss en del utstyr. Vi så litt hvor andre hadde gått og bestemte oss for en retning. Der man krysser over breen er på ca. 3300 moh. Når man står og ser over til Betlehemi hut skal man krysse skrått oppover mot venstre slik at man kommer opp på venstresiden av Betlehemi hut. Går fint å gå uten stegjern, men må definitivt gå i tau hele tiden mens man krysser breen. Når man er kommet over breen er det en bratt grusbakke opp til Betlhemi hut. BC ligger på ca.3650 moh. Her kan man sove inne i den gamle værstasjonen ellers er det bygget opp flere teltplasser av steinrøyser utenfor. Det er rennende vann ved Betlehemi hut. Ellers får man kjøpt cola og snacks der oppe. Teltplass koster 10 GEL per døgn dvs. ca. 35 kr. Så husk for all del litt penger både til teltplass og til forfriskninger.

Dag5:

Det ligger en fin høyde på ca. 4000 moh rett bak BC som passer greit til akklimatisering. Det ligger et lite kapell der oppe og man har en fantastisk utsikt. Ellers bør man bruke dagen til å slappe av og fylle energilagrene. Hør med andre grupper når de planlegger å gå mot toppen og snakk med guidene inne i Betlhemi hut om værutsiktene.

Dag6/Toppstøt:

Toppstøtet begynner vanligvis mellom 01 og 02 om natten. Om man ikke har guide bør man definitivt avvente toppstøtet til noen andre har gått. Forholdene endrer seg fort! Man går i ca. 1 time før man kommer ut på breen. Anbefaler å begynne å gå i taulag nesten med en gang og beholde det på resten av toppdagen. Det er en del mindre bresprekker og fort gjort å havne en tur nedi der. Etter man har gått en lengre jevn stigning på breen noen timer kommer man til en bratt helning man går skrått oppover. Her fester man stegjern og finner fram isøks og beholder helt til toppen og til man er nede igjen på samme sted. Videre fra denne skråningen går det relativt bratt oppover (rundt 30 grader) der man bruker både stegjern og isøks aktivt. Hele turen opp er beregnet til 8 timer. Turen ned til Betlhemi hut igjen tar ca.4 timer. Første del av nedstigningen er litt krevende og det anbefales å gå baklengs.

Dag7:

Etter å ha sovet ut etter toppstøtet kan man fint gå hele veien ned til Kazbegi på en dag. Vi hadde telefonnr. til Gela og avtalte tidspunkt for henting i Kazbegi. Det er flere greie restauranter der hvor man kan nyte et velfortjent herremåltid.