Grensemarsjen 2016

15 - 21. Mars

Reisebrev Grensemarsjen 2016

Det er rart å sitte her i etterkant å vite at turen allerede er over. Turen gikk fort, og plutselig var vi fremme. Samtidig var det flere ganger under turen vi var ekstra slitne og kunne ønske dagsetappen var noe kortere, men dagen etter var vi ved nytt mot igjen. Totalt sett har turen vært veldig fin og vi har fått stiftet nye gode vennskap. Ingen av oss kjente hverandre spesielt godt før vi satte igang med turen. Laget har jobbet godt sammen og vi har alle vært flinke til å “backe” hverandre opp når den ene eller flere på laget har vært ekstra sliten. Utgangspunktet har vært ulike for alle på laget. Noen har hatt mer erfaring med å sove ute og legge ut på lange ekspedisjonsturer enn andre. Men dette har vi taklet godt og sammen har vi greid å fullføre Grensemarsen 2016.

Dag 1 - tirsdag den 15.mars. Vi startet Grensemarsen seint en tirsdag ettermiddag etter en lang transportetappe. Startskuddet for Grensemarsjen tok sted ved Treriksrøysa, som er grensepunktet mellom Norge, Russland og Finland. Derfra gikk vi en knapp mil før vi slo leir for natten. For flere av deltakerne på turen ble det en ganske ny erfaring å sette opp telt og slå leir i vinterlandskap, noe de etter hvert skulle bli ganske gode på.

Dag 2 – onsdag den 16.mars. Dagen startet med nydelig solskinn og ordentlig påskevær. Etter cirka 7,5km tok vi et lite stopp for å fylle opp lagrene med energi. Det var tungt å komme i gang, og kilometerne gikk sakte. Dagens lunsj bestod av taco, noe som gjorde veldig godt. Vi gikk videre langs elva og utover ettermiddagen og kvelden med skiftende vær. Både tett snø og vind møtte oss før vi utover kvelden fikk mer klarvær og nordlys. Da klokken nærmet seg 21.30 slo vi opp teltene, åt rester fra lunsjen og la oss til å sove.

Dag 3 - torsdag den 17.mars. Dagen startet med delvis sol og overskyet vær. Været lettet utover dagen og vi fikk etterhvert flott påskevær. Vi startet med å gå langs isen før vi gikk videre inn i et skogpreget område. Under denne dagsetappen var det flere på laget som valgte å gå strekninger til fots og legge skiene på pulken. Denne kvelden hadde vi noe ekstra å se frem til. Vi skulle nemlig få ta badstue og sove inne hos noen venner av en av deltakerne på turen, Stine. Det var koselig å prate med noen lokale, og alle satte pris på ferdiglaget pizza når vi kom frem og en god varm seng å sove i.

Dag 4 - fredag den 18.mars. Denne dagen startet vi med å gå 14km på ski langs elva med bare et par dagstursekker, og det var kjempemotiverende å se at kilometerene gikk radigt unna. Disse kilometerne gikk unna i skiftende vær fra solskinn til tett snø og dårlig sikt. Vi tok en lengre lunsjpause og spiste en bedre lunsj bestående av pølser og pasta. Det smakte helt himmelsk. Herifra spilte været på vår side med nydelig påskevær og knall sol. Vi gikk nye 17,5km før vi kom til en demning og skjønte at rett frem her kunne vi ikke gå. I etterkant kan man se på kartet at grensen tar en krapp sving her. Det endte med at vi måtte gå en liten kilometer tilbake før vi gikk opp en bratt fjellside med mye løssnø. Det ble en veldig tung strekning med løssnø til knærne. Kvelden var fin med vakker himmel og vi trasket videre både i oppover og nedoverbakker og på flater. Når vi endelig kom frem til Elvenes, som var dagens mål, var klokken 20.40 og vi campet like ved Elvenes militærstasjon. Alle var blide og klare for å sette opp telt og spise middag. Dette var den lengste etappen vi gjennomførte under marsjen, og ble 41km lang.

Dag 5 - lørdag den 19.mars. Dagens etappe startet fra Elvenes langs hovedveien og opp til Storskog grensestasjon. Deretter tok vi inn i skogen og gikk et par kilometer i veldig løs snø før vi kom inn på scooterløypen som gikk langs grensen. Da klokken tikket 13.30 var det tid for en porsjon ”real turmat” før ferden gikk videre. Etter vi hadde gått et lite stykke møtte vi en militærscooter som advarte mot sterk vind og dårlig sikt. Vi tok en pause og vurderte situasjonen. Etter litt om og men og ringing til Kirkenes hvor været hadde begynt å roe seg valgte vi å gå videre. Nytt mål for dagsetappen ble nå å gå over to fjell før vi slo leir. Været ble bedre og med kun litt snøbyger og vind var vi fremme ved dagens etappeslutt når klokken var 19.40. Her slo vi leir og lagde deilig Toro middag med spagetti og kjøttdeig.

Dag 6 - søndag den 20.mars. Vi våknet til en ny dag i nedsnødde telt. Lite visste vi da om at dette kom til å bli den kanskje fineste dagen på turen med solskinn og godt skiføre. Etter frokost og nedpakking av telt spente vi på oss skiene, som vi så mange ganger tidligere hadde gjort. Vi befant oss nå i fjellterreng, der flotte nedkjøringer gjorde opp for tunge motbakker. Etter noen timers vandring kom vi frem til Korpfjell Grensestasjon hvor vi stoppet for en kopp kaffi og oppdatering på resultater fra Merseyside og engelsk fotball. Da vi gikk videre fra grensestasjonen stod himmelen i brann over de snøhvite slettene i det solen gikk ned. Under lekende nordlys og nydelig måneskinn tilbakela vi noen herlige kilometer før vi igjen slo oss til ro for kvelden.

Dag 7 - mandag den 21.mars. Vel vitende om at turen gikk mot veis ende, var det med både lettelse og vedmod vi pakket campen sammen for aller siste gang på denne turen. Mange såre bein og kalde kropper hadde allerede flere dager drømt om et latmannsliv på sofaen med påskegodt og fyr i peisen. Selv om det ikke var langt igjen, skulle de siste knappe tre milene også tilbakelegges. Da vi kom til Grense Jakobselv grensestasjon, en drøy mil før Grense Jakobselv og Barentshavet, tok vi en god pause der. Vi fikk legge fra oss bagasjen, og den virkelige sjarmøretappen kunne starte. Uten pulker og tunge sekker gikk det fort unna, og vi nådde Grense Jakobselv akkurat i tide til å se solen gå ned i Barentshavet. Turen var over, og hele den 196km lange norsk-russiske grensen var tilbakelagt. For å sette et verdig punktum på turen gjennomførte vi et iskaldt bad i Barentshavet, før vi vendte nesen mot Kirkenes, en varm dusj og store mengder pizza.