Kilimanjaro 2017

Reisebrev Kilimanjaro 2017

28.-29. desember: Klokken 14.10 norsk til satte 11 deltakere ut på den store reisen med sommerfugler i magen og store forventinger. Vi fløy fra Oslo til Kilimanjaro Airport, med mellomlanding i Dubai. Til tross for forsinkelser og 4 stk som knapt rakk flyet fra Dubai kom alle seg vel frem til Tanzania. Det same kan dessverre ikke sies om bagasjen, som ble værende i Dubai, men den kom raskt etter samme kveld. Siden vi landet tidlig den 28.desember ønsket gruppen å utforske området og vi endte med å vandre opp til Materuni Waterfall som lå langt inn i ødemarken en bit opp i fjellene rundt Moshi. I bunn av fallet var det et basseng der vannet fra isbreen fløt ned, og som de vikingene vi er fant de fleste veien ut i vannet. På vei tilbake til hotellet stoppet vi også innom et lite, lokalt kaffebryggeri der lokalbefolkningen laget og solgte økologisk kaffe. Vi fikk se og delta i hele prosessen og flere synes kaffen var så god at de valgte å kjøpe med en pose eller to hjem også.

30.-31. desember: Tidlig om morgenen ble vi hentet for å ta oss retning Serengeti, til de to nasjonal parkene vi skulle dra på safari i. Etter en lang, men fin kjøretur ankom vi Tarangire nasjonal park der vi nøt en god lunsj omringet av nysgjerrige aper. Denne parken hadde overflod av elefanter, de var omtrent overalt. I tillegg så vi en mengde sebra, gnu, vortesvin, bavianer, giraffer og struts. Etter en lang dag i jeepene og med mange inntrykk gikk ferden til hotellet der vi fikk middag og noen fant tid til et lite dypp i bassenget. Neste dag bar det videre til det kjente Ngorogoro krateret der vi nok engang så utallige dyr. Her fikk vi også sett løver og bøfler, samt et sovende nesehorn på avstand – så vi fikk med oss de fleste «Big 5». Her var vi også innom en Masaai landsby hvor vi fikk se hvordan de levde. Så bar det tilbake til hotellet i Moshi for briefing og oppladning før morgendagens utfordringer.

1.-8. Januar: GODT NYTT ÅR! Deltakerne var endelig klare til å ta fatt på turens høydepunkt, nemlig å bestige Afrikas høyeste fjell. Sjelden vi har hatt en slik start på et nytt år. Spente og litt nervøse trykket vi oss in i bussen, med bagasjen på taket, til turens startpunkt. Vel fremme møter vi de 5 guidene og 30 bærerne som skal være med oss oppover mot Afrikas tak. De tok svært godt vare på oss, noen ble med på kortspill, lærte oss fraser og ord på swahili, sjekket oksygennivået vårt og laget haugevis av mat og vann til oss – liten tvil om at de gjorde turen vår fantastisk.

Vi fulgte Rongai ruten og brukte fem dager på å nå Kibo camp – den siste campen før vi skulle prøve oss på turens største utfordring; å nå toppen. Vi ble vekket med midnatt, og begynte sakte men sikkert å bevege oss oppover i høyden. I mørket var det ikke mye annet å se enn de mange hodelyktene til alle på vei opp kraterveggen. Pole pole (sakte, sakte), hakuna matata og Pumzika (pause) er blitt ord vi kjenner godt og stadig repeterer, og de ble brukt minst like mye denne dagen. Etter mange timers gåing nådde vi etter hvert Gilmans point, Stella Peak, og til sist Uhuru Peak. 10 stykker hadde nådd Afrikas tak! For et rush! Dessverre var tåken rukket å bli tykk så utsikten var begrenset, men det var allikevel en utrolig følelse å stå 5895 meter over havet sammen med resten av gruppen som man var rukket å bli godt kjent med. Så begynte turen nedover, først til Kibo camp og deretter ned til Moshi. Det var tungt, men en opplevelse ingen av oss ville vært foruten.

9-13 januar: Etter mange dager uten dusj og med mye gåing var alle i gruppen svært ivrige med å komme seg over til Zanzibar for å nyte solen. Hotellet var utrolig fint og lå helt nede ved havet så vi hadde sanden mellom tærne hele dagen. Vi hadde helt fantastisk vær første ettermiddagen så vi lå på stranden med krystallklart vann foran oss og en kald øl i hånden helt til solen gikk ned. I løpet av dagene her fikk vi også med oss en dag med snorkling og dykking, volleyball, spa/massasje og masse sol og bading. Siste dagen valgte vi å tilbringe i Stone Town, Zanzibars «gamle-by». Her besøkte vi markeder, det gamle fortet, «street-food marked» på kvelden, gamle slavekammer og Old Slave Market som nå er omgjort til museum.

Vi har alle hatt en fantastisk tur, og vil takke alle som var med på å gjøre dette en så fantastisk opplevelse.